Cytadela to strategiczna gra karciana dla 2-8 graczy, w której uczestnicy budują miasta, wykorzystując karty charakterów i budynków. Oto zasady gry:
Przygotowanie do Gry:
- Karty Charakterów: Na początku każdej rundy gracze wybierają charaktery, które będą pełnić w danej rundzie. Charaktery te oferują różne umiejętności i priorytety działania.
- Karty Dzielnicy: Gracze budują swoje miasta z kart dzielnic, które mają różne koszty i zapewniają różne korzyści. Karty te są nabywane i budowane w trakcie gry.
Przebieg Gry:
- Wybór Charakterów: Na początku rundy gracze w tajemnicy wybierają charaktery, z których każdy ma unikalny numer i umiejętność. Wybór odbywa się w kolejności od króla, który posiada koronę symbolizującą pierwszeństwo.
- Akcje Charakterów: Gracze odsłaniają swoje charaktery w kolejności numerycznej. W swojej turze gracz może zebrać złoto lub wybrać nowe karty dzielnicy, a następnie zbudować jedną dzielnicę w swoim mieście.
- Budowa Dzielnic: Gracze wykorzystują złoto do budowy dzielnic. Każda dzielnica dodaje punkty wartości do miasta i może przynieść dodatkowe korzyści.
- Zakończenie Rundy: Po wykonaniu akcji przez wszystkich graczy runda się kończy. Korona przechodzi do gracza, który wybrał charakter króla, co zapewnia mu pierwszeństwo w kolejnej rundzie.
Zakończenie Gry:
Gra kończy się, gdy jeden z graczy zbuduje w swoim mieście określoną liczbę dzielnic (zwykle 8). Po tej rundzie gracze liczą punkty za wszystkie zbudowane dzielnice, a także dodatkowe punkty za specjalne osiągnięcia, takie jak posiadanie dzielnic wszystkich kolorów lub zbudowanie pierwszego/ostatniego pełnego miasta. Zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów.
Strategia:
W Cytadeli ważna jest zarówno strategia budowania miasta, jak i umiejętne wykorzystywanie mocy charakterów. Gracze muszą balansować między inwestowaniem w rozbudowę miasta a blokowaniem przeciwników, jednocześnie starając się przewidzieć ich ruchy i odpowiednio dobierać charaktery.
Cytadela to gra pełna blefu, strategii i adaptacji, gdzie każdy ruch może prowadzić do zwycięstwa lub porażki. Ważne jest planowanie, ale także adaptacja do dynamicznie zmieniającej się sytuacji na planszy i akcji przeciwników.